Els Tres Reis

De veritat sabem qui són els Tres Reis Mags d’Orient?

[@more@]

Eren realment tres? Eren mags? Eren d’Orient? Es
deien Melcior, Gaspar i Baltasar? Viatjaven en camell o dromedari? La
qüestió és que els Evangelis (Mateu, 2, 1-12) només relaten que uns mags, guiats per una lluminosa estrella,
van arribar a Betlem per adorar i oferir els seus presents al
recent nascut Messies, burlant Herodes. Però l’evangelista no diu mai
que fossin reis, ni que fossin tres, ni de quin el país venien.

Quants eren?
Pel que fa a aquesta qüestió, val a dir que fins al segle IV els mags eren varis en nombre, segons la tradició que en parlés:

  • Les pintures catacúmbiques solen mostrar 2 o 4 mags en les seves representacions.
  • Les esglésies ortodoxes d’Orient (Síria i Armènia) parlen de 12, al relacionar-los amb les dotze tribus d’Israel.
  • També hi ha textos d’època medieval que es parla de 6, 7, 8…
  • Fins i tot, els cristians egipcis creien que eren 60 mags.

Va ser el teòleg Orígens (185-253) qui va afirmar taxativament, al s.III, que eren tres
mags, relacionant-los amb els tres regals que fan al nen Jesús.
Posteriorment, al s. V, el papa Lleó I el Gran es manifesta a favor
d’aquesta teoria, fixant-la definitivament en la tradició i
començant-se a celebrar la seva adoració.

De forma paral·lela, l’art també la va assimilant, de manera que la primera representació dels tres mags serà en el mossaic
de San Apolinaire Nuovo (s. VI), a Ravena (Itàlia). El fris representa la
processó de les verges, conduïda per tres personatges vestits a la moda
persa i amb ofrenes a les mans. A sobre seu, a més, s’hi
poden llegir tres noms: Balthassar, Melcior i Gaspar,
que són els noms que també s’acaben imposant (finalment en un
pontifical de Ràvena del s. IX), per sobre de les denominacions proposades pels
gregs (Appellicon, Amerin i Damascon), pels hebreus (Magalath, Galgalath i Serakin) o pels siris ( Larvandad, Hormisdas i Gushnasaph).

Eren Reis o Mags?
No consta enlloc que fossin Reis, ni cap pare de l’Església ho afirma.
De fet, no és fins al s. V que s’inicia la tradició d’anomenar-los
Reis, quan el teòleg i advocat cartaginès Tertulià (1600-220) els
relaciona amb la Bíblia, ja que un passatge del segon llibre dels Salms parla de reis, regals i tributs:

  • "Y els reis de Tarsis i les illes li pagaran tribut, els reis de Saba, els d’Aràbia i li portaran presents" (Salm 72 (71):10).

Tanmateix, Mateu parla sempre de mags:

  • "I donat que va néixer Jesús a Bethlehem de Judea en dies
    del rei Herodes, vet aquí que uns mags van venir d’Orient a Jerusalem"
    (Mateu, 2:1).

Tanmateix, el context de l’Evangeli porta a pensar que no es refereix a mags "màgics" (magicians) sinó que el terme que utilitza (magoi, en greg) fa referència a astròlegs i astrònoms;
és a dir, a la casta de sacerdots perses -tals com
Zoroastre- i babilonis que es dedicaven a l’estudi de l’astronomia i l’astrologia.
El sentit dels Evangelis per als mags, doncs, és el de savis
que calculen i escruten el firmament, armats amb la seva ciència, a la
recerca d’una senyal que anunci la bona nova, l’arribada d’un Messies
Redemptor.

Tanmateix, la paraula mags comportava una connotació massa
propera a la bruixeria i als encanteris que els primers cristians
atribuien a jueus, caldeus i perses, receptors d’una ancestral tradició
que arrencava amb els egípcis. Ben aviat, doncs, el terme mags va
adquirir un to pejoratiu que l’Església no podia acceptar. En canvi, la
seva designació com a Reis no només donava compliment a la profecia
dels Salms sinó que revestia a Jesús d’una major solemnitat.

D’on venien?
Tampoc ho sabem. Com hem vist, es parla d’Orient, es parla de Tarsis,
Saba, Aràbia. Del fet que Mateu relati que vinguessin d’Orient, però,
se n’ha conclós, sobretot, dues procedències més possibles que d’altres:

  • Babilònia. L’Imperi Romà dominava quasi tot el territori
    al nord, sud i oest de Palestina. A l’est, en canvi, a uns 900 km., es
    troba l’antiga ciutat de Babilònia, seu d’una antiga civilització amb
    una llarga tradició astronòmica i amb molts punts de contacte amb els
    jueus (al 586 aC, Babilònia envaeix i saqueja Jerusalem, prenent milers de presoners), incloïnt una important comunitat jueva.
  • Pèrsia. Més a l’est de Babilònia, encara més lluny de
    Jerusalem, amb un viatge més dur per fer i una cultura sense evidències
    de tradició astronòmica.

Semblaria, doncs, que Babilònia seria la candidata ideal com a lloc
d’origen dels mags. Tanmateix, les antigues tradicions orals de l’actual Iran,
apunten que els mags van partir d’allà, de Pèrsia. Així mateix, l’art se’n fa
ressó i les primeres representacions dels mags (com la vista del
mossaic
de San Apolinaire) se’ls vesteix amb robes perses: túnica curta, pantalons anaxyrides
i gorra frígia. Pèrsia, alhora, també tenia i té una religió similar a la
juedeocristiana, el Zoroastrianisme, amb una tradició messiànica
important i un grup de sacerdots que sovint anomenaven mags.

Si bé Babilònia estava familiaritzada amb la profecia jueva d’un
Messies, val a dir que el seu imperi va extendre’s a molts territoris
circundants, així com van expulsar la seva comunitat jueva, al s. IV aC,
provocant que es redistribuís arreu, juntament amb la seva cultura.
Pocs territoris d’Orient, doncs, no coneixien la profecia del Redemptor
jueu, la qual cosa atorga a Pèrsia una bona base hipotètica.

Els mags, per tant, podien ser babilonis, podien ser de descendència babilònica
tot i que no nascuts a Babilònia o ser jueus desterrats. Tanmateix, hi ha qui sosté
fermament que els mags procedient de Pèrsia i no de Babilònia, donat
que, a més de la tradició messiànica zoroastriana, existia una enorme
rivalitat militar entre perses i romans. El naixement d’un rei
alliberador jueu despertaria molta expectació entre els perses, per les
grans dificultats que ocasionaria als romans en la lluita pel control
de Judea.

Com eren els mags?
Beda el Venerable (673-735), un erudit monjo benedictí anglès, prevere
i doctor de l’Església, recull els noms i atributs dels tres mags de forma descriptiva:

  • "El primer dels Mags va ser Melcior, un ancià de llarga cabellera cana i barga… va ser ell qui va oferir l’or, símbol de la realesa divina".
  • "El segon, anomenat Gaspar, jove, imberbe de pell blanca i rosada, va honorar a Jesús oferint-li incens, símbol de la divinitat."
  • "El tercer, anomenat Baltasar, de pell fosca, va testimonià oferint-li mirra, que significava que el fill de l’home havia de morir…".

Arrel d’aquestes descripcions, els artistes van començar a representar els tres
mags d’acord amb les tres edats de l’home: jove, adult i vell. Malgrat,
però, que Beda mencioni Baltasar com a rei negre, va ser més difícil
que se’l representés com a tal, donada la tradició anterior que feia impensable
que ho fos. No serà, però, fins a partir dels segle XV i XVI, per influència de la
vocació ecumènica dels predicadors, que se’ls dóna un caràcter
universal, símbols de les tres parts del món conegudes (Europa, Àsia i
Àfrica), de les tres races admeses en l’antiguitat (caucàsica, asiàtica
i negra) i ja prefigurades pels fills de Noe: Sem, Jafet i Cam. És així com a
Baltasar se’l comença a representar amb pell fosca, així com també se’ls fa viatjar
sobre un animal propi de cada zona: un cavall, un dromedari i un
elefant, respectivament.

En tot cas, més enllà de quants, d’on i de com eren, espero que per la nit d’avui us portin molts regals a tots. Bona nit de Reis a tothom.

[Enllaços a alguns apunt recomanables: es.catholic.net; Kidger, Enciclopèdia catòlica, Patricia Grau-Dieckmann, Jesús Gerardo Rodríguez Flores]

[Foto superior: aarthyr a Flickr]



Aquesta entrada ha esta publicada en General. Afegeix a les adreces d'interès l'enllaç permanent.

6 comentaris a l'entrada: Els Tres Reis

  1. Alae diu:

    Mare meua! I jo que pensava que vaig descobrir qui eren de xicoteta! Ara, als 20, seguisc sense saber qui són.
    Jo sols espere que aquesta nit em duguen qualsevol cosa!
    Vos desitge molts regals per a tots!

  2. Alae, quin rollo he clavat :S I encara he deixat d’explicar coses com de què se’n va fer dels Reis Mags després. Pot ser un altre dia…

  3. Nica diu:

    Ni rotllo ni res, ho he trobat molt interessant, m´encanta la Història en majúscules, si és que darrere les tradicions sempre hi ha més que curiositats!

  4. 近年、生活水準の継続的な改善と、人々の欲望が社会活動に参加しても、ドレスは、より多くの人々は、特殊な状況で使用されているされており、増加しており、過去からリースに着用者のいくつかの購入またはコレクションを表します。一方、過去の市場に比べウエディングドレス販売台数が大幅に増加している。しかし、業界カラードレス格安、製品の品質問題の急速な発展は、非標準の市場はますます顕著になってくる。

Els comentaris estan tancats.